Tweet
  • Wo 8 December

Twitter: voorbode van de netwerksamenleving

Twitter een hype, zinloos tijdverdrijf? Hallo 040-redacteur Walter van Hulst denkt van niet. Dat blijkt uit zijn citaat van TNO-directeur Egbert-Jan Sol: “Dit soort ontwikkelingen wordt vaak op korte termijn overschat en op lange termijn onderschat”.

Gedenkwaardige dag
Vrijdag 19 november 2010 was een gedenkwaardige dag. Prince was niet ‘onverwachts’ voor een afterparty in de Effenaar in Eindhoven verschenen na afloop van een concert in het Gelredome. Het verhaal, via Twitter de wereld in gestuurd door BNN-dj Domien Verschuuren, zoemde al dagen rond. “Als Twitter gisteren één ding heeft bewezen, dan is het wel de onbetrouwbaarheid,” snierde het ED. Een week later kwamen overigens enkele honderden bezoekers af op het WTF040-twitterfeest in diezelfde Effenaar, nadat eerder met succes het event was georganiseerd in april.

Spontane zelforganisatie

Vrijdag 19 november 2010 was ook de dag dat een brand in een controlecentrum alle treinverkeer van en naar Utrecht CS platlegde. Een van de vele gestrande reizigers plaatste een tweet (bericht in twittertaal) met het verzoek om een lift en al snel liet een automobilist weten dat hij enkele mensen mee kon nemen richting Rotterdam. In een mum van tijd regelden duizenden mensen op die manier een ritje naar huis. Binnen enkele uren was de website LiftDeck in de lucht om deze ongekende demonstratie van spontane zelforganisatie te ondersteunen. De honderden veldbedden van het Rode Kruis bleken geheel overbodig.

Slimme marketing
Momenteel gebruiken wereldwijd bijna tweehonderd miljoen mensen dit nieuwe sociale medium. De VS zijn koploper, wonderlijk genoeg gevolgd door Indonesië. Nederland, waar twitteren in 2009 tot woord van het jaar werd verkozen, bevindt zich in de subtop met ruim 300.000 actieve gebruikers. Via tweets vanaf computer en vooral smartphone laten ze weten waar ze zijn, wat ze zien of wat ze doen of met wie ze gesproken hebben. Of ze geven elkaar tips of antwoorden op vragen. Weer andere tweeps (zo heet dat in twittertaal) spelen zichzelf met een dienst of een product in de kijker. Slimme marketing. De journaliste en schrijfster Maria Genova wist duizenden volgers aan zich te binnen en riep al twitterend vrijwilligers op om te acteren in korte filmpjes die inmiddels als trailers van haar boeken op YouTube staan.

Exhibitionisten
Wij twitteraars zijn allemaal exhibitionisten en voyeurs. Dat weten we van elkaar en spelen we ook uit,” erkent ‘goeroe’ Jan Willem van Alphenaar, die de film DSBTheMovie via sociale media wist te realiseren. “Maar hoe meer je van jezelf prijsgeeft, hoe groter de kans op echt contact.”

Terwijl ik dit stuk schrijf, zwaait de Eindhovense wethouder Mary Fiers collega Joost Helms via Twitter virtueel uit als hij laat weten dat hij op Schiphol zit. Eerder op de dag schreef ze dat ze een boeiend gesprek had met het dagelijks bestuur van het SRE over regionale samenwerking. En ambtenaar Gaby Sadowski kreeg publiekelijk een compliment over haar inzet tijdens het Open Innovatie Festival. Fiers gebruikt het medium om te laten zien hoe ze haar functie invult, maar ook als een laagdrempelige manier om in contact te komen met burgers.

Voorbode
Duidelijk is ook dat de nieuwsvoorziening – zowel door de media als vanuit de overheid – wordt beïnvloed door het supersnelle roeptoeteren. Waar het heen gaat met Twitter weet ook de nieuwe CEO van het bedrijf Dick Costolo nog niet, zo vertrouwde hij onlangs toe aan een Britse krant. ICQ, MSN, Second Life, Hyves, MySpace, Facebook, LinkedIn, Flickr, YouTube, Yammer – en ook Twitter. Het zijn allemaal nieuwe manieren om met elkaar te communiceren, zowel privé als professioneel. Sommige zullen de tijd overleven, andere niet.

Seats2Meet
Dat geldt ook voor Seats2Meet op Strijp-S, door twitteraars bejubeld als nieuw concept voor flexibele werk- en vergaderomgevingen. Geopend, jawel, op diezelfde vrijdag 19 november 2010 en ook zo’n voorbode van de toekomstige netwerksamenleving. Twitter een hype? Het doet me denken aan een rake uitspraak die Egbert-Jan Sol (nu directeur Kennis van TNO Industrie en Techniek) deed tijdens de internet-hype eind jaren negentig: “Dit soort ontwikkelingen worden vaak op korte termijn overschat maar op lange termijn onderschat.”

Illustratie: Gijs Kast

Tekst door Walter van Hulst