100 jaar
  • Wo 18 April

Debat Eindhovens Dagblad 100 jaar en wat nu?

Het Eindhovens Dagblad bestaat honderd jaar. Één van de activiteiten die zij rondom dit jubileum organiseren is een reeks debatten in samenwerking met Plaza Futura. Dit keer was de centrale vraag: Eindhovens Dagblad 100 jaar en wat nu?

Lastig debat
Dat de avond georganiseerd is rondom een vraag en geen stelling, maakt het lastig om het debat op gang te brengen. Acht gasten in twee uur, die ook nog eens allemaal een andere vraag voorgelegd krijgen, maakt het ook lastig een echte discussie te starten. Dat de sprekers ook nog eens allemaal de dertig ruim gepasseerd en man zijn, wil ook niet helpen om tegenstellingen naar boven te brengen. Van sommigen is het de vraag waarom zij voor het debat zijn gevraagd. Zoals Wim Vringer, directeur van Muziekgebouw Frits Philips. Ongetwijfeld een interessante man, maar wat kan hij over de toekomst van het ED zeggen?

ED app
John van den Oetelaar, hoofdredacteur Eindhovens Dagblad, vertelt wat we allemaal weten; het aantal abonnees van de papieren krant loopt terug en er worden minder inkomsten uit advertenties gehaald. Maar wat is daar aan te doen? De krant probeert met haar tijd mee te gaan en heeft een eigen app ontwikkeld voor de Ipad. De app moet een aanvulling zijn op de papieren versie. Het is echter nog maar de vraag of dit geld op gaat leveren. Wil de consument er wel voor betalen? Probleem is dat mensen al gewend zijn het nieuws op internet gratis aangeboden te krijgen.

Locals for locals
Volgens Peter Swinkels, voorzitter Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging, heeft de krant een marketingprobleem. Er wordt aanbodgericht gewerkt, in plaats van vraaggericht. Ook ziet hij een probleem in dat de eigenaar van de krant, Mecom, in Londen zit. Dat past niet bij een regionale krant. De mannen aan tafel zijn het er over eens dat de krant meer regionaal nieuws zou moeten brengen. Het wereldnieuws ontvang je al via allerlei andere kanalen. Volgens Driek van de Vondervoort, burgemeester van Bergeijk, willen mensen in de krant lezen wat hen direct aangaat. Swinkels onderstreept de huidige trend van locals for locals. Hij heeft zich goed op het debat voorbereid en trekt allerlei bizarre vergelijkingen tussen de toekomst van de krant en Chinezen, komkommers, Sinterklaasintochten, de bisschop en bier voor overdag.

Krachten bundelen
Een manier om kosten te besparen zou kunnen zijn om krachten te bundelen, bijvoorbeeld met Omroep Brabant. Van den Oetelaar en Gert Bielderman, directeur Omroep Brabant, staan hier voor open, maar het blijkt lastig te realiseren. Alleen al om het feit dat de omroep subsidie ontvangt en de krant niet. Verbanden met het bedrijfsleven aangaan zijn gevaarlijk, omdat de onafhankelijke journalistiek niet in gevaar mag komen. In ieder geval zal er out of the box gedacht moeten worden. Roy Mevissen, docent Fontys Hogeschool Journalistiek , geeft aan dat de krant misschien ooit zal verdwijnen, maar journalistiek niet. Juist in deze tijd van informatiechaos zijn journalisten hard nodig, om het nieuws te filteren en te duiden.

Impuls debatcultuur
Er bleef door de vele gasten weinig tijd over voor reactie vanuit de zaal. De doelstelling van het ED en Plaza Futura om de debatcultuur in Eindhoven een nieuwe impuls te geven, wordt met deze opzet dus niet gehaald. De avond had meer weg van een brainstormsessie over hoe de krant van de ondergang te redden, dan van een debat.

De ED-app is tot begin mei gratis te downloaden in de appstore. De app voor Android wordt nog ontwikkeld.

www.ed.nl

Tekst door Iselle Claassens