547040_377589852281702_348932421814112_1182702_1140627874_n
  • Ma 14 Mei

Eerste Dutch Technology Week

Open dagen, workshops en seminars. Lezingen van Nobelprijswinnaars, een Science Hack Day en het NK Gaming. De tweede TEDxBrainport. En ter afsluiting een ‘quiz night’ die in het Guinness Book of Records moet komen. Van 1 tot en met 8 juni vindt de eerste eerste Dutch Technology Week plaats. Naast de DDW krijgt Eindhoven nu de DTW.

Brainport regio Eindhoven ziet graag meer jongeren die kiezen voor technologie, en wil wereldwijd de beste kenniswerkers aantrekken. Een geschenk uit de hemel was het dus, de verkiezing vorig jaar tot Slimste Regio van de wereld. Want elke marketeer en communicatiedeskundige weet het: niets is zo mooi als anderen die over jou de loftrompet steken. Dat klinkt namelijk veel geloofwaardiger dan wanneer je het zelf roept.

Positieve uitstraling
Maar aan het jaar van de Slimste Regio komt een eind, begin juni neemt een andere stad of regio het stokje over. Waarom dan niet zelf verder bouwen aan de positieve uitstraling van al die technologische hoogstandjes? In navolging van het succes van de Dutch Design Week werd zo het idee geboren van de Dutch Technology Week. Bedrijven, kennisinstellingen en (semi)overheden slaan de handen ineen om de buitenwereld te laten zien wat voor moois hier tot stand wordt gebracht.

Open dagen
Een goed initiatief, maar daar passen wel enkele kanttekeningen bij. Wetenschap en technologie populariseren valt niet mee. Al tientallen jaren wordt gesproken over een dreigend tekort aan hoger opgeleide technici. Een lange reeks van open bedrijvendagen, technologiedagen en zelfs een heuse landelijke wetenschaps- en technologieweek is al de revue gepasseerd. Sommige van die pogingen zijn gestrand, enkele activiteiten zijn succesvol op kleinere schaal. De TU/e bijvoorbeeld scoort op haar manier al enkele jaren heel aardig met activiteiten om potentiële studiekiezers te interesseren. Maar het voordeel daarbij is dat de doelgroep redelijk duidelijk te omschrijven valt.

Gefragmenteerd beeld
Een Dutch Technology Week op touw zetten is lastiger. Richt je je op jongeren, op een breed publiek en doorsnee gezinnen of op professionals? Uit de regio, landelijk of internationaal? De eerste Dutch Technology Week heeft in vrij korte tijd vorm gekregen. Het programma is vooral ingevuld door het bij elkaar plaatsen van reeds bestaande activiteiten, met hier en daar een nieuw event. Op zich is daar niets mis mee – vooral om zo’n evenement meteen enige body te geven – maar dat geeft tegelijkertijd een wat gefragmenteerd beeld. Wat hebben een autorally, een sportkampioenschap voor studenten en een congres over citymarketing te maken met high tech prestaties van de Brainport regio Eindhoven? Bij de verdere ontwikkeling van de DTW zal dat beeld toch verder aangescherpt moeten worden.

Belangen
De ontstaansgeschiedenis van de Dutch Design Week leert nog een andere les. De DDW is helemaal van onderop ontstaan, vanuit de wereld van de ontwerpers zelf. De wil en de wens om te laten zien wat er leeft in die community was en is nog steeds de drijfveer van de meeste participanten. Zonder directe belangen. Intrinsieke motivatie heet dat in de psychologie, en het is juist die vonk die overslaat op de bezoekers.

Bij de DTW spelen belangen wel een rol. Dat laat zich ook aflezen aan het nogal ronkende taalgebruik op de DTW-website, dat soms voelt als borstklopperij. Als iets steeds minder werkt vandaag de dag, dan is het mensen een boodschap te nadrukkelijk opdringen.

Betrokkenheid
De passie van de makers van al die fraaie, verassende technologie overbrengen, daar gaat het uiteindelijk om. En betrokkenheid creëren bij de diverse doelgroepen. Heet dat niet co-creatie? Alleen als dat lukt, heeft de DTW een mooie toekomst.

http://dutchtechnologyweek.com

Tekst door Walter van Hulst