YKSI
  • Ma 16 Januari

Tussen kunst en oliebollen

Officieel mag je elkaar na 6 januari geen geen gelukkig nieuwjaar meer wensen. Toch waren er afgelopen weekend nog een aantal nieuwjaarsborrels, soms zelfs nog met oliebollen. MU combineerde haar borrel met de opening van een nieuw expositie en de première van de film ‘Timeless’. Ook bij de gezamenlijke borrel van Yksi en het 5 Minuten Museum waren tentoonstellingen te bezoeken.

Yksi
Aan het eind van de vrijdagmiddag kon je voor een borrel terecht bij Yksi en het 5 Minuten Museum, in de Apparatenfabriek op Strijp-S. Onder het genot van een hapje en drankje, waren ook hun exposities te bezoeken. Bij Yksi is tot en met 11 maart ‘Contexthing’ te bezichtigen, een expositie die draait om het samenspel van een product of activiteit en de context waarin het zich bevindt. Zo gebruikt Daniel Disselkoen de tijd die voetgangers in Tokyo hebben om de straat over te steken, 47 seconden, om hen te interviewen over hun toekomstdromen.

5 Minuten Museum
In de volledig zwarte ruimte van het 5 Minuten Museum staat het werk ‘Static’ van Wim Janssen, nog tot en met 29 januari te bezichtigen. Op het eerste gezicht lijkt er een gewoon, wit scherm in de ruimte te hangen, maar als je door een ronddraaiende, doorzichtige schijf kijkt, verandert het scherm in statische ruis van een televisie. Het scherm bestaat uit 43.000 met de hand gemAdd an Imageaakte vierkantjes, pixels. Het werk is, op een motortje na, geheel analoog, maar heeft een digitale uitstraling.

MU
‘S avonds zet het borrelen zich voort bij MU. Veel gezichten van eerder die dag waren hier weer te vinden, om de première van de film ‘Timeless’, bij te wonen. MU vroeg KS12 om een film te maken over het symposium ‘Playful Post Digital Culture’ op STRP Festival, als blijvende herinnering hieraan. In de film worden vooral beelden van interviews met verschillende ontwerpers en kunstenaars gebruikt en is weinig van het festival en het symposium zelf te zien. Een interessante keuze van de makers is dat de onderwerpen die worden besproken niet benoemd worden, het is steeds raden waar de sprekers het over hebben. Het lijkt te gaan over verschillende onderwerpen die samenhangen met de rol die technologie in ons leven speelt, zoals de identiteit die we op internet kunnen aannemen en de constante communicatie die tegenwoordig mogelijk is.

Ghost Box
In de film komt steeds een vreemd, diamantvormig object terug, de ‘Ghost Box’. Ook hiervan wordt de functie niet benoemd. Gabriel Shalom van KS12 legt later uit dat het gaat om een prototype voor een holografisch projectiesysteem, door hen zelf ontworpen. Als het object ooit zou functioneren zou het alles in zijn omgeving kunnen opnemen en vervolgens weer terug kunnen projecteren.

The Tosso Variations
‘Timeless’ werd vertoond in het auditorium van de Witte Dame, op de derde etage. Na afloop blijkt de bewaker de poorten al op slot te hebben gedaan en kan niemand meer terug naar beneden. Na ongeveer een kwartier komt verlossing en kan de nieuwe expositie van MU, ‘The Tosso Variatons’ bekeken worden.


Deze bestaat uit vijf schermen. Op steeds een ander scherm duikt de Japanse muzikant Shingo Inao op. Hij speelt een geïmproviseerd stuk muziek op het door hem zelfgemaakte instrument ‘Tosso’, wat er uitziet als een boomstam en klinkt als een cello. Vervolgens verdwijnt hij weer van het scherm. Op elk scherm draagt Inao een andere trui, ontworpen door Nicole Roscher van label Von Bardonitz, waarvan sommigen zulke grote kragen hebben dat Inao’s hoofd er volledig in verdwijnt.

Videomuziek
Ook ‘The Tosso Variatons’ werd gemaakt door Gabriel Shalom. Shalom schreef elke beweging en klank die Inao maakte uit, om het ruwe filmmateriaal kunnen verwerken tot een samenhangend geheel en ontwikkelde zo zijn eigen notatiesysteem voor muzieknoten. Door het knippen en plakken van de beelden, creëerde Shalom zijn eigen compositie, die hij videomuziek noemt.

De expositie is nog tot en met 4 maart te zien bij MU. ‘Timeless’ is online te bekijken op www.mu.nl.

Tekst door Iselle Claassens