STRP
  • Do 17 November

STRP Festival: kunst met een stekker

Het STRP Festival dendert vanaf morgen, vrijdag 18 november, weer tien dagen door het Klokgebouw op Strijp-S. Het is alweer de vijfde editie, een lustrum dus. Daarom vijf vragen aan festival-directeur Frens Frijns.

Bij een lustrum hoort ook een blik op de toekomst. Hoe ziet die van het STRP Festival er uit?
‘Het STRP Festival stond altijd al in het teken van ‘Art loves technology’. En dat blijft ook in de toekomst zo. Maar we gunnen ons ook de vrijheid om ook te shoppen in de wereld van de ‘normale’ beeldende kunst. Want ook daar gebeuren fantastische dingen met het thema ‘Art loves technology’. Ik denk dus dat we, na vijf jaar het accent te hebben gelegd op mediakunst, het festival moeten laten versmelten met andere kunstvormen. Het wordt meer een mix. Aan de ene kant krijgen mensen nog steeds te zien wat ze van een technologie-festival verwachten. En aan de andere kant willen we mensen verwonderen met dingen die ze niet verwachten. Met deze mix is de poëzie van de kunst beter te vangen.’

Ben je niet bang dat je daarmee in het vaarwater van andere instellingen komt, zoals het Van Abbemuseum, waardoor het festival zijn aantrekkelijkheid verliest?
‘Kijk, het STRP Festival kan nooit op tegen de verdieping die een museum kan bieden. Maar daar tegenover staat dat een museum niet op kan tegen die enorme samengebalde energie en kracht die wij in de tien dagen van het festival genereren. Wij brengen letterlijk kunst met een stekker, maar het is ook kunst die mensen elektrificeert, onder spanning zet. Deze editie hebben we al meer thematisch gewerkt. Zo tonen we een uniek overzicht van de Nederlandse mediakunst over de afgelopen vijftig jaar. Dat is op twee manieren interessant: natuurlijk inhoudelijk, maar we willen ook laten zien wat een goed kunstbeleid van de overheid kan betekenen en ook opgeleverd heeft. Zeker in deze periode van bezuinigingen op kunst en cultuur.’

Over die bezuinigingen gesproken: ook het STRP Festival ontkomt er niet aan. Is dat niet zuur voor een evenement dat nota bene door de gemeente zelf tot een van de Eindhovense DNA-evenementen is bestempeld?
‘ We hebben voor dit jaar vier ton moeten inleveren. Dat is niet niks. We zijn gedwongen om kritisch te kijken naar wat we willen brengen. Dus afwegen of je per se een werk wilt hebben als daar 10.000 euro transportkosten aan zijn verbonden. De programmamering is iets uitgedund, zonder dat we aan kwaliteit moeten inboeten, vind ik. Over de hele linie hebben we gezocht of er niet ergens teveel vet op de botten zat dat niet nodig was.’

Het voortbestaan van het STRP Festival staat dus niet ter discussie?
‘Wat mij betreft niet. Wat er nu met die bezuinigingen aan de hand is, hoeft overigens niet altijd slecht te zijn. Ik vind het niet verkeerd als er wat meer op ondernemerschap wordt gelet. Voor de toekomst verwacht ik meer geld binnen te halen via sponsoring en andere bedrijfsmatige inkomsten. Maar ik wil wel dit zeggen: onze samenleving heeft kwaliteitsimpulsen nodig en het STRP Festival valt daar onder. Voor Eindhoven laat het festival zien wat we zijn: wij zijn technologie, innovatie en design. Wij werken samen met bedrijven, TU/e-studenten, vormgevers, kunstenaars. Op het moment dat je dat weghaalt, breng je de stad een litteken toe. Dat moet de gemeente Eindhoven zich realiseren. Het festival heeft een enorme internationale betekenis en uitstraling gekregen. Wij zijn hot in Montreal, Londen en Parijs. En we worden steeds vaker gevraagd om op internationale festivals een deel van de programmering voor onze rekening te nemen. En niet omdat we een lullig festivalletje in de marge zijn.’

Terug naar die programmering: waar kijk jij de komende dagen naar uit?
‘Oeps, lastige vraag, er is zoveel te beleven. Op de openingsavond hebben we ‘One Pig’ van Matthew Herbert, een geluidsproject over het leven en dood van een varken.

Herbert beschouw ik als mijn muzikale held. Verder kijk ik uit naar ‘Isam live’van Amon Tobin op 26 november, een project waar performance de beeldende kunst raakt en omgekeerd. Maar wat ik ook bloedinteressant vind, is het symposium op de 25ste over de postdigitale cultuur met diverse internationale sprekers en films. En weet je dat ook bij ons de officiële inauguratie van professor Ben Schouten, kunstenaar en wetenschapper, plaats vindt, met toga en al? Hij zal spreken over de betekenis van het spel. Dat is en blijft het STRP Festival: een aansprekende mix van wetenschap en kunst.’

www.strp.nl

Tekst door Paul Kokke