• Ma 1 Oktober

“Allemaal wilden ze een Egmond-gitaar uit Eindhoven”

Honderdduizenden jonge muzikanten begonnen vijftig jaar geleden hun muzikale leven met een Egmond uit de gelijknamige gitarenfabriek in Eindhoven (en later in Best). Paul McCartney, George Harrison, Trini Lopez, Roy Orbison en Brian May van de Queen startten hun carrière met een Egmond, net als Nederlandse eerste rocker Peter Koelewijn, bekend van de klassieker ‘Kom van dat dak af’. Het merk Egmond is allang van de markt verdwenen, maar er zijn plannen voor de herintroductie van een aantal modellen. Joeg Egmond uit Son, kleinzoon van de man die de legendarische gitaar ontwierp, herinnert het zich nog goed. “ Uit elke garage kwam herrie. En allemaal wilden ze een Egmond-gitaar. Mensen stonden in de rij als een nieuwe zending gitaren aankwam. Het was een geweldige tijd waar veel mensen naar terug verlangen.” Het was de tijd dat de rock ‘n’ roll werd vervangen door de beat van Beatles en de stadsblues van de Rolling Stones. Elke straat had wel zijn eigen bandje, en iedereen moest dus aan de gitaar.

George Harrison Op het industrieterrein in Best verlieten in de hoogtijdagen 800 gitaren per dag de fabriek. Iedere week vlogen drie vliegtuigen vol gitaren naar Engeland. George Harrison kreeg op zijn dertiende verjaardag de Egmond 105/0 van zijn vader cadeau . Later zou Harrison verklaren dat het ‘een afschuwelijke gitaar’ was, maar op een veiling in 2003 ging deze gitaar voor 276.000 pond van de hand. Het instrument is te zien in het Beatles Museum in Liverpool. Paul McCartney speelde ook op materiaal van de Eindhovense gitarenbouwer, ondermeer op de professionele Rosetti Solid 7. Hij heeft zich hier nooit negatief over uitgelaten. ‘Heel fijn’ Het begon allemaal als een uit de hand gelopen hobby van Uilke Egmond, voormalig stationschef in Valkenswaard. Na zijn pensionering wilde hij toch nog wat om handen hebben, en dat werd de muziek. Hij begon in 1932 de muziekzaak Musica in Eindhoven en ging ook met de hand gitaren bouwen. Dertig jaar later was Egmond de op na grootste gitarenfabriek van Europa. De gitaren werden verkocht tegen bodemprijzen, zodat iedereen na wat sparen er een kon kopen. Naast Egmond werden er diverse andere merken geproduceerd, zoals Rosetti, Lion, Miller en Manhattan. De witte Wilsons waarmee The Tielman Brothers de podia bestormden kwamen ook uit Best. De vorig jaar overleden zanger-gitarist Andy Tielman verklaarde dat hij altijd ‘heel fijn’ had gespeeld op deze gitaren die in die tijd nog werden gebouwd in een fabriekje aan de Frankrijkstraat in Eindhoven. peter koelewijn (1958) met egmond-gitaar, links anneke grönloh Gratis gitaar Peter Koelewijn was de eerste die met een Egmond-gitaar de platenstudio inging. De Eindhovense rocker speelde vanaf 1958 tot 1964 op Egmonds. In 1960 kreeg hij gratis een nieuwe Egmond. Bassist Charles Jansen kreeg er ook een, maar die was er niet kapot van en ging al snel over op een Höfner. Peter Koelewijn bleef de Egmond nog een paar jaar trouw en ging toen over op Fender. Armand, een andere Eindhovense icoon, begon eveneens met een semi-akoestische jazzgitaar van Egmond, in zijn geval turquoise van kleur. “Gekocht voor 29,95 in een tweedehandswinkel. Ik heb er nog op gespeeld in Carlton toen ik mij inschreef voor het Cabaret der Onbekenden met mijn eerste Nederlandse land ‘Want er is niemand’”. De Blue Diamonds, John Lamers, Rob de Nijs en Eddy Christiani zijn andere bekende gebruikers. Egmond Bijbel Brian May, stergitarist van de Queen, staat bekend als een echte liefhebber van de gitaren uit Best. Hij wordt uitgebreid geïnterviewd in de Egmond Bijbel die Cees Bakker(67) uit Raamsdonkveer momenteel aan het schrijven is. Hij nadert de 400 pagina’s, maar is nog lang niet klaar. “Alles moet erin”, zegt hij. Hij heeft een postzegel ontworpen van Brian May + Egmond-gitaar. In 1977 kwam een eind aan de activiteiten van Egmond. De felle concurrentie uit Azië kon niet langer het hoofd worden geboden. Daarbij kwam dat met het opvoeren van de productie de kwaliteit behoorlijk omlaag was gegaan. Voor de goedkopere modellen werd op een gegeven moment kennelijk hout gebruikt dat krom bleek te trekken. Audio One, een Canadees bedrijf, kwam vier jaar geleden met het plan naar buiten om een nieuwe serie vintage gitaren uit te brengen, gebaseerd op de klassieke elektrische gitaar van Egmond. Het initiatief is door de dood van de ontwerper in de ijskast beland.

Tekst door Sjoerd Punter