Maurizio Montalti
  • Wo 16 Februari

Maurizio Montalti

Geboren in: Cesena (Italië), op 27.10.1981
Bedrijfsnaam: Officina Corpuscoli
Studie: IM Master (Conceptual Design in Context) aan de Design Academy Eindhoven; afgestudeerd in 2010.
Werkplek: Ik werk samen met andere IM-gruaduates en collega’s in een groot gemeenschappelijk atelier aan de Kronehoefstraat 1 in Woensel.
Meest bekende eigen ontwerp: Mijn afstudeerproject ‘Continuous Bodies’; waarbij ik heb onderzocht hoe schimmels materialen in de natuur afbreken en tegelijk voedzame stoffen afgeven.

Na zijn tweejarige Master-opleiding aan de Design Academy, kon Maurizio Montalti direct in verschillende richtingen aan het werk. Hij weet precies wat hij zegt en doet, maar laat zich graag verrassen door de snelle veranderingen van deze tijd. Maurizio hoopt als multidisciplinair ontwerper-onderzoeker-kunstenaar een brug te kunnen slaan tussen de verschillende disciplines zoals wetenschap, kunst, design en industrie. Een interview met een ‘kritisch denker’.

‘Al tijdens mijn studie raakte ik bekend met de bijzondere sfeer die de stad ademt. Overal vind je design en designers. Ik heb een uitgebreid netwerk op kunnen bouwen; zowel van materiaal-leveranciers als producenten. En vooral met heel veel andere ontwerpers uit verschillende landen wereldwijd. Elk met hun eigen culturele achtergrond en ontwerpdiscipline, maar wel met eenzelfde ontwerpmentaliteit als ik. Sinds kort werk ik met enkelen van hen samen in een gebouw aan de Kronehoefstraat in Woensel. De hechte band met deze mensen is voor mij de grote toegevoegde waarde. Een continu klimaat van discussies en opbouwende kritiek is de basis voor een succesvol proces. Alleen al om dit inspirerende klimaat levendig te houden, wil ik hier voorlopig zeker nog een jaar blijven.

Persoonlijke zoektocht
‘Een van de belangrijkste toegevoerde waarden van Eindhoven is dat ik hier kan sparren met geestverwanten, met andere ontwerpers en vrienden. En steeds meer creatieve mensen besluiten om zich hier te vestigen, waarvan veel buitenlandse ontwerpers. Daarbij biedt Eindhoven plaats aan steeds meer internationale events met een wereldwijd bereik, waar ik als ontwerper aan bij kan dragen en mee kan doen. Tegelijkertijd geeft juist het provinciale karakter van Eindhoven me de mogelijkheid om te focussen op mijn persoonlijke zoektocht qua werk en leven. Er gebeurt hier van alles, maar gelukkig niet zoveel als in London of andere wereldsteden. Zo kan ik me tegelijkertijd verbinden met de rust, stilte, de natuur en mezelf. En daarvan genieten!’

Begraven in schimmels
‘Natuurlijk, maar helaas, zijn er ook dingen die ik in Eindhoven niet vind. Vooral de mogelijkheid om in interdisciplinaire projecten samen te werken met verschillende universiteiten of onderzoekscentra. In mijn geval op het gebied van biotechnologie.’ Dit brengt ons bij het afstudeerproject van Maurizio, waarin hij onderzocht op welke manieren schimmels materialen in de natuur afbreken en tegelijk voedzame stoffen afgeven aan hun omgeving. In ‘Bodies of Change‘ worden schimmels gebruikt voor een nieuwe methode van het begraven van mensen. Het omhulsel van vilt helpt giftige stoffen uit het lichaam te neutraliseren en voedt daarmee andere organismen. In ‘The Ephemeral Icon’ ontwikkelde Maurizio een vilten hoes die schimmels activeert om plastic objecten af te breken.

Evolutie
‘De aanwezigheid van instituten zoals de Design Academy is een pre. Dat gaat maar door met het uitbroeden van nieuwe generaties hoog opgeleide, fantasierijke en kritische denkers; tenminste: een deel daarvan. Neemt niet weg dat er in mijn ogen ook veel ontwerpers zijn nauwelijks bijdragen aan de evolutie van ons vakgebied. Die blijven zichzelf maar herhalen, en doen voor steeds dezelfde merken en bedrijven hetzelfde kunstje. Eigenlijk zouden zij het vak van ontwerper opnieuw moeten bekijken, en dan als een werktuig voor verandering. We moeten niet vergeten dat ontwerpers katalysatoren zijn. Onze manier van denken en doen komt voort uit de samenleving, maar tegelijkertijd beïnvloeden we die samenleving. Wij kunnen die verandering zijn, of in elk geval daar een bijdrage aan leveren.’ ‘Ik zie mezelf als een multidisciplinair ontwerper, ontwerper-onderzoeker en kunstenaar. Ik geloof sterk in de rol van ontwerper als bruggenbouwer tussen verschillende disciplines als wetenschap, kunst, design en industrie. Dat geeft me als ontwerper ook weer nieuwe mogelijkheden.’

Relevant
‘Wat mijn inspiratiebronnen zijn? Mijn fascinatie voor zaken op microniveau, samen met mijn holistische visie op de wereld als een macro-organisme en een sterk geloof in symbiotische relaties zijn mijn belangrijkste drijfveren. In en met mijn werk stel ik alledaagse kwesties aan de orde en probeer kritisch denken uit te lokken over alledaagse zaken die we voor vanzelfsprekend houden. Mijn manier van werken behelst een diepgaand, analytisch onderzoek om nieuwe inspiratie te vinden, nieuwe perspectieven te creëren en vrije gedachten. Met innovatief design als eindresultaat. Ik heb dus flink wat kritiek op de weg die het high-end design op dreigt te gaan. Alleen gefocust op vorm, meer van hetzelfde en iemands ego. Ik maak liever objecten die echt tegemoet komen aan behoeften; dus niet design om het design, maar design in relatie tot wetenschap, de manier waarop we met de wereld en onze medemensen omgaan. In mijn ogen zou design zowel cultureel als sociaal gezien relevant moeten zijn.’

Burgemeester voor een week
‘Stel dat ik een week burgemeester van Eindhoven kon zijn, dan zou ik inzetten op een continue groei van de stad als cultureel creatief centrum. Ik zou projecten opzetten om jonge ondernemers en talenten te ondersteunen en hen helpen bij het vinden van betaalbare werkplekken. Ook zou ik een centrum willen neerzetten waar ontwerpers en ander creatievelingen kennis en gereedschappen kunnen uitwisselen. Ik denk dan aan dure machines voor rapid prototyping en lasersnijden, die voor individuen of kleine groepjes zo goed als onbetaalbaar zijn. Ik zou er ook aan werken dat het Designhuis weer wordt zoals het was: écht relevant voor de stad. En als laatste zou ik proberen een betere service te bieden aan de mensen in de stad door supermarkten en winkels langer open te stellen. Creatieve mensen werken ook na ‘werktijd’. En als Eindhoven zich profileert als een stad van creatieve mensen, zouden ze ook meer ons ritme moeten volgen.’

www.mauriziomontalti.com

Tekst door Monique van Empel